Vyšetření dospělých žen

na cytologii se objednávejte dle výsledku předchozí cytologie !!!

normální nález : kontrola rok po datu poslední cytologie
zhoršený nález : na doporučení laboratoře za půl roku či 3 měsíce, výsledek Vám bude oznámen telefonicky cca. týden po odběru

Gynekologická ordinace MostGynekologické preventivní vyšetření se skládá z vyšetření kolposkopického, cytologického , palpačního a ultrazvukového. Vyšetření probíhá na speciálním křesle, které je upravené tak, aby žena mohla zaujmout tzv. gynekologickou polohu (od sebe oddálené a pokrčené nohy v poloze na zádech).Z hygienických důvodů preferujeme vyšetření pochvy pouze jednorázovými sterilními zrcadly. Gynekologická zrcadla se zavádějí do pochvy a umožňují lékaři prohlédnout poševní stěnu, klenby poševní a děložní čípek. Při tomto vyšetření se dá zjistit zánětlivé onemocnění, patologické útvary, poranění, intenzita krvácení atd.. Současně je možné provést vyšetření kolposkopem, což je vyšetření pochvy a povrchu čípku děložního pomocí speciálního přístroje, který je schopen několikanásobně zvětšovat. Jedná se o podobné vyšetření jako mikroskopem. Při tom může lékař snadno odebrat materiál na bakteriologické či cytologické vyšetření. Kartáčkem či vatovou štětičkou se setře  povrch čípku, kanálek děložního hrdla či stěna pochvy. Materiál se přenese na sklíčko, které se odesílá do laboratoře k vyhodnocení nálezu. Pokud je cytologický nález odlišný od normálního, telefonicky sdělujeme výsledek pacientce samy.

Klimaktérium

Je období v životě ženy, kdy dochází k postupnému vyhasínání činnosti vaječníků a produkce pohlavních hormonů.  K poklesu hormonů nedochází rovnoměrně, což se projevuje pestrými tělesnými i duševními příznaky. Mezi první známky patří poruchy menstruačního cyklu-nepravidelnosti jak v délce trvání, tak intenzitě krvácení

Klimakterický syndrom je soubor příznaků, které vznikají při vyhasínající činnosti vaječníků. K nejčastejším patří:

• vymizení menstruace
  • návaly
  • nespavost
  • ztráta libida
  • noční pocení
  • změny nálad
  • bušení srdce

Chybění estrogenů se na ženském těle projeví jako kožní příznaky - kůže je tenčí, rychleji se tvoří vrásky. Začínají růst chloupky v obličeji. Je to z relativního nadbytku mužských pohlavních hormonů, které se normálně tvoří i nadále. Pohlavní styk může provázet bolest, jelikož poševní sliznice je tenší a sušší. Ochablost močového měchýře a svalů pánevního dna může vést k samovolnému úniku moči. Kromě těchto potíží nedostatek estrogenů může vést k řídnutí kostí, ženy jsou více ohroženy vznikem srdečního infarktu nebo mrtvicí.

Terapie je možností volby.

Hormonální substituční léčba má své výhody i rizika. Terapie navozuje stav jako před klimaktériem a udržuje kvalitu života, na kterou byla žena zvyklá. Odstraňuje potíže jako návaly, nepravidelné krvácení, spánkové poruchy, ztrátu kostní hmoty, problémy s pokožkou a sliznicemi. Tato léčba bývá obvykle velmi dobře snášena, ale mohou se objevit i nežádoucí účinky jako nevolnost, napětí v prsou, bolesti hlavy. Ty však v průběhu prvních měsíců užívání samy vymizí. Před předpisem přípravku je nutné gynekologické vyšetření, aby se lékař ujistil, že neexistují žádné rizikové faktory, které znemožňují užívání hormonů. Absolutní kontraidikací předpisu těchto medikamentů je akutní jaterní onemocnění, sklon k tvorbě krevních sraženin, hormonálně závislý nádor a krvácení z dělohy nejasného původu. Rizikovými faktory jsou též kouření, obezita,  vysoký krevní tlak a srdeční onemocnění.